Hogy álltok az iskolakezdéssel? Talán az első sokkon már mindenki túl van. 🙂 Talán már kezdünk belerázódni a ritmusba. Talán már nem olyan kínkeserves az ébredés…
Most, hogy eltelt egy hét, lassan kiírják az első szülői értekezlet időpontját és a hirdetőfalakra kikerülnek a szakkörök, sportok, hangszeroktatások szórólapjai, plakátjai. Egymás hegyén-hátán lesznek az ajánlatok rajzszöggel rögzítve, hogy hova vigyük a gyermeket iskola után, a tanórák után, vagy esetleg – szerencsésebb esetben – a napközi otthon ideje alatt.
Tehát újabb fejtörés következik. Van az a szerencsés helyzet – ritkán – amikor a gyermek már iskolás korára talált valamit, amiben örömét leli. Ilyenkor a szülőknek már ’csak’ a logisztikán kell gondolkozniuk.
Viszont sokan még a választás előtt állnak, és szeretnék, ha gyermekük megtalálná azt a hobbit, amiben ki tudja engedni az iskola okozta stresszt és még hasznára is válik.
Sok – sok szempont szerint kell döntést hoznunk, de egyet semmiképpen ne feledjünk: gyermekünk nem unatkozik az iskolában. Komoly terhelésnek van kitéve. Óráról-órára, napról napra teljesítenie kell. Sok szülő megfogalmazza, hogy annyi energiája van a gyermeknek még iskola után, hogy muszáj őt vinni valahova. A legtöbb esetben ez bizony nem túltengő energia, hanem túlpörgés. Próbáljuk reálisan látni a gyermeket. Bizony sokszor a legjobb, amit tehetünk, hogy engedjük szabadon futni, játszani, biciklizni. Gyermeknek lenni.
Különösen fontos ez azoknál a gyermekeknél, akik esetleg két-tannyelvű iskolába- osztályba járnak. Lássuk be, hogy azzal a döntéssel, hogy ilyen képzésben vesz részt a gyermek, máris kapott egy „hobbit”. Ezek után ne akarjuk, hogy versenyszerűen kajakozzon.
Na de persze nem arra szeretnénk kilyukadni, hogy ne járjon sehová a gyermek és üljön inkább a tévé előtt. Csupán azt javasoljuk, hogy ne terheljük túl a gyermeket, és ne helyezzünk rá olyan nyomást, ami csak plusz teher az iskola mellett. Ha neki szorongással jár a balett óra, akkor azonnal vegyük ki, hiszen az az iskolai részvételét is megbélyegzi. Ha a gyermek több lesz, nyitottabb lesz, nő az önbizalma a különóra által akkor, hajrá! Mutassunk meg neki minél többet a világból, lelje örömét, tanulja meg kifejezni érzéseit, tudjon önmaga lenni! Erre valók a sportok, művészetek.
Már csak az a kérdés, hogy mi legyen az a bizonyos…
Fontos és nem elhanyagolható kérdés, hiszen egy körültekintően megválasztott szakkör a gyermek egész életére kihathat, így nem szabad, hogy divatból járjon a gyermek szakkörre!
A gyermek érdeklődési körébe tartozzon a szakkörön végzett tevékenység!
- Ha örökmozgó a gyermekünk, akkor tanácsos mozgásos szakkörre beíratni, ahol a felesleges energiáját levezetheti. Ilyen szakkör lehet az aerobik, tömegsport, úszás, tánc.
- Ha kézügyességet szeretnénk fejleszteni és gyermekünk szeret bíbelődni különböző anyagokkal, akkor nem kérdés, hogy valamilyen kézműves szakkör a megoldás.
- Ha szeretnénk, hogy gyermekünk közösségi életet éljen, akkor tánckör, sportkörök, színjátszó szakkörök ideális lehetőséget nyújtanak.
- Ha a gyermekünk intelligenciájára szeretnénk hatni, akkor különböző tantárgyakhoz kapcsolódó szakkörre írassuk be, de a sakk szakkör is elterjedőben van.
Térképezzük fel az iskolában vagy a lakóhelyünkön kínált szakköri lehetőségeket, mielőtt kiválasztásra kerülne a sor!
Ne kapkodjuk el a döntést, melyik szakkörre járjon a gyermekünk! Üljünk le és beszéljük meg közösen, mit szeretne majd a tanév során a tanuláson túl végezni!
Elsősorban azáltal, hogy az iskolai kínálatból vagy a lakóhelyünkhöz közeli szakkörök listájáról választunk, nem csak pénzt spórolunk, hanem a gyermek és felnőtt idejét sem pazaroljuk az utazással, a gyermek bátrabban mozog a megszokott falak között.
Beszéljünk a gyermekkel szakkör ügyben!
Vitassuk meg a gyermekkel, miért szeretne a szakkörre járni!
Nyomatékosítsuk benne, hogy ha beiratkozásra kerül a sor, akkor egy hét múlva nem léphet ki a szakkörből, ezért jól gondolja meg, mihez lenne kedve!
A szakkörök célja elsősorban a gyermek szabad idejének hasznos eltöltése mellett a tehetségkutatás és gondozás. Ennek tudatában javaslom, ha a gyermek tehetséges a szakkörben, akkor érdemes további hozzá hasonló szakkörön tájékozódni, érdeklődni, szakkört vezetővel konzultálni a további lépésekről.
A gyermeknek mindenképpen hasznára válhat a szakkörön való részvétel. A közösségi tudat formálására, személyiségfejlesztésre, bizonyos esetekben pályaorientációra, esztétikai vagy egészségtudatos életmódra nevelésre (sport, művészet), kitartásra, felelősségtudatra való felkészítésre és nevelésre kiválóan alkalmasak a szakkörök.